Dag 3 – Onsdag

Dagen började bra, tyckte att jag mådde oförskämt bra vilket jag
också berättade vid morgonsamlingen. Men det var tyvärr bara en
falsk förhoppning, under gruppterapin innan lunch slog ångesten till
som en blixt från klar himmel.

Jag kämpade mig igenom den utan att säga nåt och efter att ha ätit
lite gick jag direkt in i avslappningsrummet och toksomnade. Där sov jag
drygt en timme innan det var dags för akupunktur, som tur var mådde jag
mycket bättre sedan.

Jag fick idag lära mig om ”Utvecklingen av alkoholism/kemiskt beroende” och
tänkte spalta upp de olika stegen här. (några av dom)

  1. Använder alkohol/droger
  2. Ökat drickande
  3. Toleransen ökar (3 ‰ är ingen match)
  4. Första minnesluckorna (= kemisk betingad hjärnskada)
  5. Smygdrickande
  6. Ökat beroende
  7. Dricker/drogar sig snabbare än andra (fyller på lite extra i ”sin” grogg)
  8. Skuldkänslor efter fyllan
  9.  Pratar inte om drickandet
  10.  Ökad minnesförlust (flera dagar)
  11.   Förvirring
  12.   Svepskäl
  13.    Aggressivitet, högmod (blir lättretlig)
  14.    Ständiga samvetskval
  15.     Misslyckad avhållsamhet (jag dricker bara fredag/lördag)
  16.     Ändrade sedvanor (bara öl, finare sprit)
  17.      Dyrkande av alkohol (planerar inköp mm)
  18.      Ensamhet (drar sig undan familj, vänner)
  19.       Självömkan
  20.       Problem på jobbet (sjukskrivning, ser till att sluta tidigare)
  21.        Grundlös misstänksamhet
  22.        Familjen glider isär
  23.        Söker läkarhjälp (ofta av annan orsak)
  24.        Morgondarrningar, återställare (behöver inte tas på morgonen)
  25.         Minskad tolerans (blir påverkad snabbare på mindre)
  26.         Försämrat hälsotillstånd (lever, får eksem)
  27.          Perioddrickande
  28.          Moralisk ansvarslöshet (fyllkörning)
  29.           Orealistiska tankar
  30.           Fysiskt förfall
  31.            Rådlöshet, apati, ofattbar rädsla
  32.            Hejdlöst drickande
  33.             Söker lösning hos andra (läkare eller beroendecentrum)
  34.              Avsevärda problem
  35.               Kapitulation (allt rasar)

Rött = Tidigt stadium
Blått = Mellan stadium
Orange = Sent stadium

Och nej det är inget knas, texten skall vara så här, det är en kurva som visar
att det går utför. Kommer längre fram i utbildningen att visa en motsvarande som går uppåt.

Jag har fet markerat hur långt jag kommit i denna utförsbacke och som Du ser är det långt.
Det känns fantastiskt bra att ha kommit in i behandling och bromsat upp utvecklingen.

Förresten, visste Du att en 33cl lättöl innehåller 2 cl sprit!

En reaktion till “Dag 3 – Onsdag

Lämna en kommentar