Dag 9 – Tisdag

Tänkte att jag skulle återge lite från föreläsningen Vi hade igår, den handlade
om försvarsmekanismer, för är det något man är bra på så är det att försvara sig.

”Försvarsmekanism är en undermedveten handling som hindrar andra människor att komma Dig för nära, att nå Ditt inre.”

Grundreaktionen är:
– Förnekar att något oroar/stör
– Hitta ursäkter för beteenden som inte är önskvärda
– Anklaga andra för det jag är skyldig till

Här är några av de vanligaste försvarsmekanismerna:

  • Förnekande
  • Förträngning
  • Rationalisering
  • Kompensation
  • Projektion
  • Överföring
  • Minimering

Vad ser Vi då för beteende?

  • Attack
  • Klander
  • Kritisera
  • Förklaringar
  • Ja-sägare
  • Projicera
  • Undvikande
  • Humor
  • Byta samtalsämne
  • Hotfullhet
  • Intellektisera
  • Bagatellisera
  • Tystnad
  • Analysera
  • Ursäkter

Varför gör man då så här för?

Svaret är ganska enkelt, Vi vill vara någon annan än Vi är.

Dagen har annars varit bra, jag åkte direkt från behandlingen och körde ett
pass på 60 minuter, det blev kondition idag med.

Jag är nykter och mår bra, det tänker jag fortsätta med!

Lämna en kommentar